Fraser Island

27 november 2010 - Fraser Island, Australië

De trip naar Fraser Island was helemaal super! We werden ingedeeld in groepen van 8 personen, om vervolgens met een 4 wheel drive jeep naar het eiland te rijden. We kregen een uitgebreide briefing over vanalles waar we op moesten letten en hoe we ons moesten gedragen op het eiland. De volgende dag kregen we weer een briefing over hoe we onze auto moesten inpakken en hoe we met de auto om moesten gaan. Nadat we onze auto hadden volgeladen met tenten, slaapzakken, eten, drinken, pannen, borden, enz. waren we klaar voor vertrek! We waren in totaal met 4 auto's en in de eerste auto zat een gids. In mijn auto zaten 4 personen met een rijbewijs, dus veel kans om te rijden! Ik ben als eerste achter het stuur gaan zitten. Is wel even wennen hoor om aan de linker kant van de weg te rijden en met links schakelen. Ik probeerde regelmatig met de deur van de auto te schakelen en als ik richting wilde aangeven ging de ruitenwisser aan. De richtingaanwijzer en ruitenwisser zitten precies andersom. Eigenlijk went het ook best wel snel en dan is het toch wel ontzettend gaaf om in zo'n grote jeep te rijden! Eenmaal op het eiland reden we eerst over een graffelweg met ontzettend veel gaten. Iedereen zat te stuiteren in de auto en ik was blij dat ik achter het stuur zat. Overduidelijk de beste plek als je over zo'n stuiterweg rijdt. Daarna reden we over het strand, wauw! dat is echt fantastisch om over het strand te rijden. We zijn naar Lake McKenzie gereden en daar hebben we gelunched en gezwommen. Het was de hele dag heel mooi weer en Lake McKenzie is in het echt net als op een postkaart! Helderblauw water, wit zand en daar omheen heel veel bos. Fantastisch! We hadden genoeg tijd om lekker te zwemmen en relaxen. Daarna reden we naar de plek waar we gingen kamperen. We hebben onze tentjes opgezet en eten gekookt. 's avonds hebben we taart gegeten en mijn verjaardag gevierd. Ik had een hele leuke groep en deze verjaardag zal ik niet snel vergeten!

Het kamperen in het wild was ook leuk en ook zeker een uitdaging. We sliepen in onze slaapzak in tentjes zonder matje of luchtbed. Gelukkig hadden wij ons tentje op zacht zand gezet, hoewel zacht zand na een tijdje ook erg hard aanvoelt. 's Nachts kon je op het strand je eigen wc maken door een gat in de grond te spitten... we kookten ons eigen eten op kleine gaspitjes en vervolgens hadden we een heerlijke maaltijd gemengd met zand. Alles zat onder het zand, er was geen ontkomen aan! Maar dat is te verwachten op het grootste zandeiland ter wereld. Op Fraser Island zitten heel veel dingo's, dat zijn wilde honden die proberen om je eten te stelen. Er was een groep die hun vuilniszak 's nachts buiten had laten liggen, dus de volgende dag lag alle vuilnis overal verspreid. En een meisje was een slipper kwijt, die lag ook ergens verderop. De honden kunnen ook gevaarlijk zijn, dus als je 's nachts naar de 'wc' moest dan ging je altijd met minimaal twee personen. Ik heb een paar dingo's gezien, die kwamen even een kijkje nemen bij ons kamp. Ik vond het kamperen heel bijzonder, het geluid van de zee is zo indrukwekkend en 's nachts kun je ontzettend veel sterren zien.

De volgende dag gingen we naar Eli Creek, dat is een beekje waar je lekker kon zwemmen. Het water was heel lekker koel. Aan het eind van de beek was het water helder genoeg om te kunnen drinken. Daarna gingen we naar het schipwrak op Fraser Island, heel bekend. Vervolgens naar Champagne Pool om weer lekker te zwemmen. Het lag aan zee, maar afgezet door rotsen. De golven kwamen wel steeds met volle kracht in de champagne pool. Ik was er snel klaar mee, want er lagen heel veel stenen in het water waar je je lekker aan kon snijden. Door de hoge golven verloor ik mijn evenwicht en viel, met als resultaat een dikke snee in mijn hak en ook een snee in mijn hand...  Na het zwemmen en snijden hebben we rotsen beklommen voor een mooi uitzicht over Fraser Island en daarna weer terug naar onze camping.

De laatste dag was een korte dag. We zijn naar Lake Wabby gereden. Het was ongeveer 40 minuten lopen om bij het meer te komen. Het meer lag middenin de zandduinen, met aan de ene kant de hoge zandduinen en aan de andere kant bossen. We bleven er 40 minuten en daarna was het weer 40 minuten teruglopen. Zeker de moeite waard om zo ver te lopen, want het is een hele mooi plek. Ik vond het jammer dat we er maar 40 minuten konden blijven. We zijn teruggereden naar Rainbow Beach om de auto's schoon te maken en alle spullen in te leveren.

Weer terug in het hostel kon ik eindelijk een heerlijke douche nemen en mijn haren wassen...heerlijk! Daarna ben ik met 2 van mijn groep naar de zandduinen van Rainbow beach gegaan om te zandboarden. Dat was wel heel geinig... het nadeel was dat ik meteen weer helemaal onder het zand zat. De zandduinen waren mooi, het zand had allemaal verschillende kleuren. We gingen de zonsondergang kijken en we ontmoetten daar twee nederlandse meiden en twee australiers. Dat was gezellig, we hebben een kampvuur gemaakt midden in de duinen! Ik had mijn muggenspul niet bij me, dus ik ben die avond helemaal lekgestoken door die rotmuggen, maar het was wel een geweldige middag en een hele leuke avond!

Na Rainbow Beach ben ik naar Noosa gereisd, een leuk klein plaatsje. Ik heb daar een wandeling gemaakt langs het strand en door het national park en wat gewinkeld. Noosa heeft ook een heel mooi strand, maar helaas was het geen strandweer. Ik ben twee dagen in Noosa gebleven en daarna met de bus naar Brisbane gereisd. In Brisbane ben ik ook twee dagen geweest. De eerste dag was het heel slecht weer met veel regen, de tweede dag was het weer iets beter. Vervolgens ben ik naar Byron Bay gereisd. Byron Bay is echt een waanzinnig leuk stadje, de sfeer in de stad is heel relaxed. Het is niet groot, maar het heeft alles wat het hebben moet. Het strand is ook heel mooi. Ik ben uiteindelijk vijf dagen in Byron Bay gebleven. De eerste dag regende het heel veel, en de tweede dag was het ook nog heel bewolkt en regende het af en toe. Ik was er helemaal klaar mee en wilde niet lang blijven, maar de volgende dag werd het mooi weer! En de dagen erna ook, heerlijk weer om naar het strand te gaan en lekker door de stad te lopen. Dus toch maar gebleven. Zelfs na vijf dagen wilde ik eigenlijk niet weg, maar vijf dagen is ook wel genoeg en er is nog zoveel meer te zien in Australie. Dus ik heb de nachtbus genomen richting Sydney. Dus bus had 2 uur vertraging en de reis duurde ongeveer 13 uur. Een lange trip maar nu ben ik in Sydney!! Gisteren aangekomen en ik blijf 5 dagen.

Ik ga nu op ontdekkingsreis in Sydney!

Veel liefs,

1. Patrick Hoekstra:
    12 december 2010
    Hoi Alice,

Hilarious. Ik ben benieuwd of je die deur ook in de volgende versnelling kon krijgen.

Volgens mij heb je het ont-zet-tend naar je zin. We kunnen ons momenteel bij je zwemverhalen niets anders voorstellen dan een oer-Hollands subtropisch "zwemparadijs". Het is hier namelijk afwisselend koud en nog kouder en het strooizout is nu al op. Helaas is het ijs maar een paar dagen beschaatsbaar geweest dus veel plezier hebben we aan de kou ook niet kunnen beleven.

Bij Altrex was stond de kachel weer op overgangsweer, maar Sinterklaas heeft ons een mooie Altrex-muts gegeven dus die konden we direct opzetten. De kerstbomen zijn weer uit het bos en wij kruipen achter de gevulde speculaas en warme choco en zullen proberen mooie witte stranden uit onze gedachten te houden.

Veel plezier de komende tijd!
    Groet, Patrick
  2. Lydia:
    13 december 2010
    Hey Alice,

Super om de verhalen te lezen zeg!
    Ik zit nu in Duitsland voor m'n werk, 2e keer in twee weken.
    Laatst was ik er voor cursus, nu voor een projectteam waar ik samen met m'n collega in zit.
    Het heeft net weer gesneeuwd en het is koud brrr! Als ik die verhalen van je lees wil ik zo het vliegtuig in stappen en ook naar het mooie, warme weer gaan!
    Heel veel plezier in Sydney, ben weer benieuwd naar de verhalen.
    Veel liefs uit het koude Duitsland,
    Lydia
  3. Evan:
    18 december 2010
    Hey Meis,

Nog bedankt voor de felicitaties.
    Een verzoek, maak je verhalen nu niet te mooi want hier denken we aan alles behalve buiten zwemmen, het enige wat we hier kunnen doen zijn sneeuwengels maken.
    Als je niet meer voor de kerst een blog schrijft, bij deze fijne kerstdagen en verbrand niet onder de kerstboom.

groeten uit een wit Gramsbergen
  4. Christina:
    19 december 2010
    Hee Alice,

Eens even checken of Alice wat beleefd heeft... dacht ik op een winterwitte zondagavond. En dat heb je zeker!!! Wat een fantastische reis maak je. Heerlijk weer en fanatastische natuur en steeds weer nieuwe dingen die je mee maakt. Ik heb de dingo eens opgezocht op Wikipedia en da's idd geen lieverdje. Slaap je dan nog rustig?
    Hier groeit de laag sneeuw dagelijks. Vandaag van de bulten van de Oldemeijer afgesjeest:D. Nu heb ik vakantie. Ik ben benieuwd naar de verhalen uit Sydney!

liefs Chr!s.
  5. martens:
    31 december 2010
    He Alice!
    Namens alle vrienden een heel gelukkig nieuwjaar!!!!! PROOST!
    We missen je, maar hopen dat je het goed naar je zin hebt tijdens deze grote reis!
    Tot in 2011!
    Veel liefs van al je vrienden uit vriendengroep Gramsbergen