10-daagse tour West Australie, van Perth naar Broo

25 januari 2011 - Hong Kong Int Airport, China

West Australie had ik niet willen missen. Het is daar heel mooi! Het water van de zee lijkt veel meer helder en blauw dan aan de oostkust en de zonsondergang is fantastisch om te zien. We waren met een leuke gezellige groep van 20 personen en de 10 dagen zijn voorbij gevlogen.

Dag 1 Pinnacle dessert en sandboarden

Onze eerste stop was Pinnacle dessert. Daarna sandboarden op de spierwitte zandduinen. Ik ging zo hard naar beneden dat ik ergens in een paar bosjes eindigde, au au. We hebben deze eerste dag veel gereden. 's avonds verbleven we in Geraldton. Onze accomodatie had uitzicht over zee.

Dag 2 Kalbarri National Park

We zijn naar Kalbarri National Park gereden en hebben de Z-Bend en Natures Window bekeken. Ik vond Natures Window wel heel mooi! Daarna zijn we naar Shell beach gereden. Dat was wel heel gaaf. Een strand dat alleen maar bestaat uit witte shelpen. We waren niet naar de standaard toeristen plek gereden, maar op een andere plek waar bijna niemand komt. We zijn hier een hele poos gebleven en dat was prima uit te houden met de zeewind. Toen we verder reden zagen we een slang langs de weg liggen!

Dag 3 Monkey Mia, Shark bay, Ocean Park en Stromatolieten

De derde dag zijn we naar Monkey Mia gegaan, waar je heel dichtbij de dolfijnen kunt komen. Sommige mensen mogen de dolfijnen ook voeren. Er waren heel veel toeristen en iedereen moest netjes naast elkaar in een rij gaan staan met het water niet hoger dan je knieen. Dat werkt dus niet als iedereen vooraan wil staan... ondanks enig ellebogenwerk stond ik niet helemaal vooraan, maar ik kon het wel goed zien. Daarna zijn we naar Shark bay gereden waar we in de verte een pijlstaartrog en haaien in het water zagen. We zijn ook naar Ocean Park geweest, een kleine 'dierentuin' met vissen, waterslangen en haaien. En we hebben de Stromatolieten bezocht. Het ziet er heel raar uit, schijnt wel iets heel bijzonders te zijn.

Dag 4 Coral Bay

Ik heb hier de Manta Ray Eco Tour gedaan en dat was helemaal fantastisch. We in totaal gingen drie keer snorkelen. De eerst keer zagen we de haaien onder ons zwemmen! We zagen ook heel veel andere vissen, maar dat de haaien zo dichtbij waren was toch wel heel gaaf! Gelukkig waren ze niet geinteresseerd in ons en lieten ze ons met rust.. Daarna gingen we met de Manta ray (Manta rog) zwemmen/snorkelen. Ze zoeken de Manta ray met het vliegtuig op en geven vervolgens aanwijzingen aan de schipper waar ze zijn. Eenmaal in het water wist ik niet wat ik zag. Dit is echt een mega mega grote rog van 3 meter doorsnee en 1,5 ton gewicht. Hij lijkt door het water te zweven, heel sierlijk. Hij kan ook heel snel zwemmen, maar gelukkig deed hij aardig rustig aan toen wij er waren. Eerst zagen we ook nog een andere kleinere rog samen met de grote Manta rog zwemmen. We zwommen steeds heel dichtbij en ik kon de rog heel goed zien. Ineens zwom hij naar boven en ik schrok ervan omdat hij recht op me af kwam. Maar hij ging een salto in het water maken en zwom dus even helemaal op de kop zodat wij zijn buik konden zien. De bovenkant van de rog was zwart en de buik was zwart met wit gevlekt. Heel gaaf dat hij dat deed! De gidsen op de boot zeiden dat we geluk hadden, want dit doen ze niet altijd.

De laaste keer dat we gingen snorkelen gingen we naar koraal en vissen kijken. Ik zag een hele grote schildpad!! Die zwom vlak onder mij, echt heel dichtbij. Het koraal en de vissen waren heel mooi. Later zwom ik op een plek boven het koraal waar het water ondiep was en een eindje verder zag ik naast mij een haai zwemmen! Dat was wel gaaf! Ook een beetje eng, want hij leek min op meer op dezelfde hoogte als mij te zwemmen. Maar gelukkig kwam hij niet dichterbij.

Dag 5 Ningaloo Reef

de vijfde dag gingen we snorkelen bij Ningaloo reef. Hier vind je het koraal heel dicht bij het strand. Ideaal! Je hoeft niet eerst met de boot maar je kunt er gewoon naar toe zwemmen. Ik heb hier veel verschillende vissen gezien en ook mooi gekleurd koraal. Ik zag twee keer een grote schildpad onder me zwemmen en we hebben een pijlstaartrog gezien.

Dag 6 Onderweg van Exmouth naar Karijini Nationaal Park

De hele dag gereden in de bus. Wilde koeien staken steeds de weg over. En één keer stak een hele grote hagedis de weg over, hij was echt mega groot!! Wauw... zo'n grote heb ik nog nooit gezien. In Australie zijn heel veel van die kleine hagedisjes, die zie je echt overal. Maar deze was echt supergroot! Aan het eind van de middag zijn we aangekomen op de camping in Karijini National Park waar de vliegen ons van harte welkom heetten... Op de w.c. zat een dikke spin, ook altijd gezellig. Als de zon onder ging verdwenen de vliegen en kwamen de muggen tevoorschijn. 's nachts sliepen we op een platform met tent-dak in zwags. Het was zo ontzettend warm dat we de zwag gewoon open moesten laten. Mijn slaapzak was ook veel te warm om dicht te ritsen, dus uiteindelijk maar de zwemhandoek als deken gebruikt om mezelf nog enigzins te kunnen beschermen tegen die muggen (alsof die zich daar iets van aantrekken...) Ik smeerde me 's avonds in met muggenspul met 80% deet, maar daar trokken ze zich ook niet veel van aan. Ze wisten ook altijd wel een plek te vinden waar ik dat spul niet had gesmeerd, dus hebben ze me geprikt in mijn hals, onderkant van mijn arm, oor, lip en neus... 's ochtends om 5 uur kwam de zon op en zodra er één zonnestraal te zien was verscheen er weer een hele zwerm vliegen. Ook goeiemorgen...

Dag 7 en 8 Karijini National Park

We zijn twee dagen in Karijini National Park geweest. Hier zijn heel veel gorges waar je wandelingen kunt maken. De eerste dag zijn we naar drie gorges geweest. Onderin was het een stuk koeler. We moesten heel veel klimmen de eerste dag, dat was heel leuk en ook uitdagend omdat er soms maar weinig ruimte was om je voeten neer te zetten. Elke keer als we afdaalden in de kloof gingen we onderin de kloof ergens zwemmen. Dat was steeds een fijne traktatie in de hitte. Eigenlijk hadden we geluk dat het wat bewolkt was, zodat we niet de hele tijd pal in de zon hoefden te lopen. 's avonds schrok ik me weer helemaal kapot toen ik het licht aan deed in de w.c. omdat er pal voor mijn neus een hele dikke grote harige spin op de deur zat! De volgende dag hebben we twee gorges bezocht. Toen we onderin de laatste kloof lekker aan het zwemmen waren hoorden we het steeds al rommelen in de lucht. We besloten terug te gaan en het begon al wat te sputteren. We waren net op tijd weer boven toen de regen en onweersbui losbarste. Eenmaal terug op de camping stond alles blank. Onze spullen lagen gelukkig in de bus, dus die waren droog gebleven. De zwags moesten we elke dag oprollen (zodat er geen spinnen in kruipen), dus de meeste zwags waren ook nog redelijk droog.

Dag 9 Pardoo Cattle Station

Vandaag weer veel gereden. Via Port Hedland zijn we naar Pardoo gereden. In Port Hedland zijn veel Iron Ore mijnen en zoutmijnen en hier heb ik de langste trein ooit gezien! We sliepen bij Pardoo Cattle Station, fijn om weer in een bed te liggen en airconditioning te hebben! De luchtvochtigheid was hier enorm!

Dag 10 Broome

naar Broome gereden. Om 7.00 zijn we vertrokken en 's middags om ongeveer 14.00 waren we in Broome. We hebben hier gelunched aan zee. De zee heeft superblauw water! Na de lunch zijn we rondgereden door Broome en naar een uitzichtpunt gereden. Broome is een mooi plaatsje met veel palmbomen. Het is er wel heel warm en de luchtvochtigheidsgraad is heel hoog. Onze trip was officieel ten einde en we werden afgezet bij ons hostel. 's Avonds zijn we nog met z'n allen iets gaan eten op het strand. Dat was heel gezellig en een leuke afsluiter.

De volgende dag vloog ik alweer terug naar Perth om 's avonds mijn vlucht naar Hong Kong te pakken. Ik vond het jammer dat ik niet langer in Broome kon blijven, want het is wel een heel mooi plaatsje. Het mooiste van deze trip vond ik het zwemmen met de Manta rog en de wandelingen in Karijini National Park. Ook Shellbeach vond ik heel mooi. De 10 dagen zijn voorbij gevlogen en het was superwarm. We hadden dagen met 42 graden! Ik liep een keer een winkeltje binnen om ijs te kopen en dacht, mmm hier is het niet zo warm. De vrouw in de winkel zei dat het in de winkel 38,5 graden was.... Dus toen vroeg ik hoe warm het dan buiten was, en ze zei 42 graden! Wauw...wat een verschil met Nederland zal dat zijn. Gelukkig was het in Perth 'maar' 26 graden en in Hongkong was het vandaag 17 graden, dus op deze manier kan ik alvast een beetje acclimatiseren.

Nu zit ik in Hong Kong op het vliegveld en straks begint mijn 13 uur durende vlucht richting Amsterdam.

Tot snel allemaal!!

1. Marit:
    25 januari 2011
    Ha Alice,

Zo te lezen heb je nog wat leuke laatste dagen gehad! Gaaf hoor al die mooie plekken en dieren die je gezien hebt.

Een goede reis en alvast welkom terug in het koude kikkerlandje....het is hier zo'n 5 a 6 graden ;-)

Groetjes Marit
  2. Christina:
    25 januari 2011
    Hee Alice!!

Wat een dijk van een afsluitende toer.... supergaaf. Veel succes tijdens de terugreis en alvast welkom thuis!! Ik zie je vast snel.

Liefs Chr!s.
  3. Frans:
    26 januari 2011
    Weer een en al fun/plezier. Als ik het lees voel je dat ook.
    Ja HongKong is niet zo boeiend.
    Zal wel wennen zijn hier in de winter aan te komen zo vanuit warm West Australie.
    Spreek je binnenkort zeker !
    Gr Frans
  4. Doetsje:
    26 januari 2011
    Dat was 'm dus al weer...

Je verhalen waren leuk om te lezen. Erg uitnodigend om daar ook een keer een 'kijkje' te nemen. Geniet nog even van je restantje vrije dagen en tot snel!

Groetjes Doetsje
  5. chant en thamaar:
    2 februari 2011
    Nou en je noemt je geweldige roommates niet eens...:)
    Hahaha
    Zit nu ff met Marcello op de chat via Facebook. Zij gaan overmorgen naar Cairns...nu wrs niet ivm de cycloon. Die Holland Reunie zit er dik in die gasten zijn vet enthousiast. Dus we komen Hardenberg onveilig maken...whaha
    x
    Chant en Thamaar
  6. Wouter:
    19 februari 2011
    Hoi Alice, vond dat we een leuk gesprek hadden gisteravond... Ik heb je log eens doorgelezen en je foto's bekeken. Was een tof avontuur zo te lezen en te zien!! En je bent 30..... Haha, maar daar waren we al achter...:-)

Groetjes, Wouter